Băsescu la Canossa
Zicerea
aceasta a devenit celebră şi, azi, mai actuală ca oricând pentru noi, românii,
deşi ea se născuse în spaţiul germano-italic. Este folosită atunci când cineva
trebuie să se umilească în faţa adversarului ca să-i obţină iertarea.
În
anul 1073, când la Roma domnea un papă pios şi vajnic luptător în apărarea
bisericii, în Germania domnea regele franc Henric al IV-lea. Henric, ca
succesor al vechilor împăraţi şi al lui Carol cel Mare, se credea îndrumătorul
suprem al lumii creştine şi, prin urmare, i se cuvenea coroana de împărat, pe
când Papa se ştia investit de însuşi Dumnezeu, stăpânul tuturor creştinilor de
pe pământ. Când izbucnise cearta – precum aceea dintre Băsescu şi Ponta în
legătură cu mersul la Strasburg – efervescenţa politică îi aşezase pe români în
două tabere – de o parte în apărătorii lui Băsescu, de cealaltă, Ponta – şi
fiecare îşi susţinea cauza ce vehemenţă îndrăcită. Scrierile polemice
(mass-medie) şi televiziunile, care, vai, pe atunci nu existau, se împărţiseră în
simpatizanţi şi adversari, spre delectarea românilor, care de săraci ce erau nu
aveau după ce bea apă. Henric al IV-lea era descris ca un om rău şi coleric,
iar Papa ca un îndărătnic orgolios. Scrierile vremii erau calomnioase pentru
amândoi, ştiut fiind faptul că atunci oamenii (mai ales romanii) când trec de
partea cuiva, întotdeauna sunt nedreptăţiţi. Situaţia lui Henric-Băssu nu era
uşoară, iar popularitatea de care se bucurase printre supuşi era în cădere
liberă. Papa profită, şi, una-două, el excomunică, interzicând tuturor
bisericilor să-i dea împărtăşania. (Drept e că nici până atunci fostul matroz
nu prea fusese dus pe la biserică, încălcând mai ales porunca aceea cu
„preaudritul”. Din ce fusese de la născare tălâmb, regele Băssu se scheletise
şi jigodise, după referendum; banda lui de lotri şi „hoţi în lege” se
împrăştiase, chiar foşti ortaci de fărădelegi cerându-i abdicarea. Rămas
singurel, ca Ioan Fără de Ţară, singur şi fără armată, luă drumul spre Italia
prin trecătoarea lui Hanibal. Nuş’cum se făcea că în acelaşi timp papa, vrând
să negocieze, luase drumul spre Germania. De teamă că Băssu e însoţit de mica
armată pedelistă, se adăposti la Canossa, într-un castel din Alpi. Regele, în
straie de penitent fu ţinut trei zile la poartă de către papă, rebegit nu numai
din născare, ci şi de frig, îmbrăcat sumar într-o sutană şi cu picioarele
goale. Iar nouă ne veni în minte proverbiala pagină de istorie văzându-l de
curând pe Băssu şi şturlubatica Maria la Papalitate. În mintea marinelului,
mersul la Canossa era o victorie, dar şi o sfidare a celora care îi ceruseră
antărţ nu doar excomunicare, ci chiar capul. Aşa, Ponta, regele creştinătăţii
ce se înghesuie la praznice cu fasole şi sarmale, făcu pactul cui diavolul,
urmând confruntarea. Băssu păţi ruşinea, sentiment pe care genetic seminţia sa
cumano-tătară nici nu îl avusese. Nu se ştia dacă papa a aruncat anatema asupra
crinului, simbolul purităţii. Istoria ne spune că nici mersul la Canossa, nici
chiar moartea lui Henric, devenit între timp împărat, şi cea a papei Grigore al
VII-lea, nu au pus capăt conflictului.
Nu
vi se pare că pilda aceasta are iz românesc?!
Deva,
19 februarie 2013-02-21
Gligor Haşa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu